måndag 25 mars 2013

Tomater, och växthusgaser.....

God morgon världen.. Hoppas ni haft en härlig helg. Här kommer en rapport från sjukstugan gällande växthusgaser och tomater idag. Lite pyssel kommer att redovisas oxå såklart.
Som ni såg i förra inlägget hade jag lagt med en bild på mina skrumpna tomater som jag vanligtvis hade slängt, om det nu inte var för att jag har bestämt mig. Här ska jag/ vi göra en insats för vår miljö. Det hela började med att jag diskuterade säsongs-varor och mat som slängs i onödan med min make,   då han gjorde mig uppmärksam på en sak. Tomater = säsongs-vara= växthus-odlat . 60% av alla konsumerade tomater i Sverige är från Nederländerna ...verkade inte särskilt miljövänligt, så jag gick in på www.krav.se för att kolla läget... inte så roligt kan jag meddela! där stod så mycket nyttigt och intressant att jag ber er läsa själva om ni är intresserade. Finns en tidning som heter Miljöforskning som även går att läsa på nätet oxå. Jag kommer bara hädanefter att köpa svensk-odlat/ krav-odlade tomater och HELST mycket under säsong dvs sommaren, och under oktober fram till maj äta väldigt sparsamt med just tomater. Att äta säsongs-betonat över lag är både mer miljövänligt och ekonomiskt...tänk på det.  Det värsta är ju inte transporterna av tomaterna världen över, utan det är uppvärmningen av växthusen. Om man jämför utsläpp så släpper Sverige ut ca 0,82 kg koldioxid per kilo tomater jämfört med Holland ca 3 kg!!! per samma vikt! ganska skrämmande !
Så handla klimatsmart!


Nu ska jag  och redovisa ett litet pyssel som tillkom under en pysseldag med min underbara vän Annie ( Choices by Annie , och Huset nummer tio ) Jag hade haft en liten ide om att man kunde göra om en lampskärm till något roligare med hjälp av fjädrar.. detta blev resultatet och även en vit uppföljare, den vita upptäckte jag att jag hade gjort upp och ned.. men blev riktigt bra på det hållet ändå. Ibland kan ett misslyckande bli lyckat. Jag kommer att försöka lära mig att hantera datorn bättre så dessa kommer troligtvis att komma ut till försäljning här på bloggen, och även under våren, på Lillstugans loppis när vi öppnat.                                    





Nu ska jag passa på att vila lite medan den lilla dotter sover fm. Så hoppas jag att mina bihålor mår bättre. Nu inleder vi en härlig tid med en fantastisk påsk!  tusenkramar på er allihopa därute! hälsningar, Mia.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig lampa
    ha det bra
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. åååå det där med tomater, japp nu ska här tänkas mer på det,) tack för informationen vännen.

    Jag gillar verkligen din lampa speciellt den som är uppochned;) Tycker den blev helcool. Ja nu får vi snart planera in en öppetdag för vår lilla loppis. Men vi kan ju diskutera saken på fredag;) Här längtar vi i massor.

    Ta hand om dig min vän och krya på dig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  3. Coola lampskärmar...roligt med kreativitet!!!
    Va fina påskägg du har gjort också...prövade och gjorde några jag med...men dom blev lite på "amatör" nivå, hihi...
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Förlåt att jag svär nu men fy fa. vilka fina lampor!!
    Håller på med en fjäderlampa men inte ser den ut så där än...

    Och tack rara du för fina ord hos mig.
    Kul att du lämnade ett spår, alltid roligt att hitta nya bloggar=))

    Ha en härlig vecka/Hannis

    SvaraRadera